Les expedicions anteriors per la conquesta
de Mallorca i la definitiva per part del rei Jaume I, podríem dir que era un
negoci per tots aquells que vivien a prop dels ports de Salou, Cambrils i
Tarragona, al subministrar aliments per a les tropes i animals.
Segons l'historiador Ferran Soldevila,
l'estol va sortir dels ports abans citats el 5 de setembre de 1229, el ressò
que va tenir la conquesta va ser gran, el nostre rei va fer que fos d'una gran
transcendència la conquesta per a Catalunya i la seva expansió per la
Mediterrània.
Un escriptor català, Joan Gaspar Roig i
Jalpí (va fer servir el pseudònim de Bernat Boades) diu que es van embarcar en
uns 150 vaixells, la majoria catalans, a part de barons, nobles, la gent armada
del rei, tropes de Gènova i de França, cavallers i soldats a peu, en el cos
expedicionari per anar a Mallorca (varia la xifra segons els historiadors).
Proporcionar queviures per a tanta gent i
animals embarcats era una tasca d'una gran magnitud per a l'època. Un altre
historiador, Bernat Desclot, va escriure en català antic: "e les naus, e
les tarides, els lenys e les galeres foren estibades e carregades de bescuyt, e
de farina, e de civada, e de carn, e de formatges, e de vin e d'aygua; e les
establies dels cavals foren aparelades". El comerç també ha estat, és i
serà, part dels conflictes armats.
Foto: Monument Jaume I (1969). Foto Raymond.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada