dimecres, 14 de maig del 2014

El comerç entre 1920 i 1930 (1a part)


El 1920 hi havia vuitanta contribuents en tot el municipi i a Salou només vuit, segons consta a la relació de la 'Contribución Industrial’ del municipi. Amb un cens d'uns tres mil habitants, i sense mercat setmanal, i sembla ser que aquest mercat es refereix a Vila-seca.

"Als anys vint es comencen a edificar els xalets, predominantment d'estil modernista, que voregen l'actual Passeig de Jaume I, l'establiment de banys de la U.S.S.A. (Urbanització Salou S.A.) que era l'antic hotel 'La Terraza', avui dia desaparegut, els apartaments 'Sol i Mar' i d'altres". (1)

L'edifici Sol i Mar, avui dia amb la façana restaurada en part i situat entre el carrer Església i Ponent, fou edificat entre 1925 i 1930, i va ésser el primer edifici destinat expressament per apartaments de lloguer per a estiuejants. Aquest edifici mirant a l'est és Mar i Sol i mirant a l'oest és Sol i Mar.

Com a dada històrica cal dir que al costat de l'església i en diferents edificis hi havia la 'Casa de la Matrícula’, la 'Casa del Resguardo’, la primera 'Aduana’ del port, el 'Cuerpo de Guardiai un 'Mesón’, tot del segle XVIII. A la finca de l'edifici Sol i Mar hi va haver també les casernes dels Carrabiners i de la Guàrdia Civil, però aquestes al segle XX.

Cap als anys vint va ser moda beure vermut i també l'anomenada 'La Americana’, beguda estival composta d'orxata, xarop i anís. Una tassa de cafè el 1920 costava 0,20 cèntims d'una pesseta als establiments de l'època (per comparar avui dia un cèntim d'euro són 1,66 pessetes).

Segons una llista de preus de l'Hotel Planas de 1929, un cafè valia 0,40 cèntims, un vermut Cinzano 0,60, un whisky 1,50, un Chartreuse 0,75, un Cointreau 0,75, una cervesa Estrella 0,75, una orxata 0,35, un refresc Plim 0,40, un arròs a la Milanesa 1 pesseta, un plat de calamars o lluç 2 pessetes, una 'zarzuela’ de peix també 2 pessetes.

"Al mes d’agost de 1922 s’aconsegueix amb la 'Companyia dels Ferrocarrils del Nord' establir un servei combinat de mercaderies a l'estació del 'Carrilet' de Salou, i d'aquesta manera es va incrementar el comerç entre Reus i Salou i la seva àrea d'influència. Un any després comença a donar servei un autobús entre la plaça Prim de Reus i la platja de Salou en època estival, el vehicle era anomenat 'La Barca' popularment". (2)

Fonts documentals: ‘Centre d’estudis Salouencs’ (1). ‘Centenari del ferrocarril econòmic de Reus a Salou’(2). 
Foto: Carrer Barcelona (calle Mayor), any 1920.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada